اقداماتی برای تسکین درد در ناحیه پشتی

  • کفش با کف صاف و بدون پاشنه نپوشید، کفش پاشنه کوتاه با تکیه گاهی با قوس خوب بپوشید.
  • اشیای سنگین را بلند نکنید، و برای انجام آن کمک بگیرید.
  • روی تشک نرم نخوابید، رخت خواب خود را روی یک تخته محکم تر قرار دهید.
  • حتما هنگام بلند کردن اشیاء پشت خود را با سرپا نشستن و خم کردن زانوها، صاف نگه دارید.
  • همیشه هنگام نشستن روی صندلی، برای تکیه گاه کمر خود از یک بالشتک کوچک استفاده کنید. صندلی باید تکیه گاه قوی برای پشت شما داشته باشد.
  • به پهلو بخوابید و بالش بین زانو های خود قرار دهید.
  • شما می توانید از کمپرس گرم و یا سرد در نواحی کمر که درد دارند، استفاده کنید. اگر مجبور هستید مدت زمان طولانی بایستید، در هنگام ایستادن، به طورمکرر استراحت کنید و یک پا را روی چهارپایه کوتاهی قرار دهید.
  • ماساژ یا کایروپراکتور (طب مفصلی) میتواند به تسکین درد کمک کند.
  • تیلنول میتواند در هر زمانی در طول بارداری برای درد کمر شما مورد استفاده قرار گیرد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (موترین، ادویل (ایبوپروفن)) می توانند تا هفته بیست و چهارم بارداری مورد استفاده قرار گیرند.

تغییرات طبیعی بارداری که باعث درد کمر می شوند:

افزایش وزن طبیعی همراه با بارداری باعث افزایش دو برابری فشار بر مفاصل شما می شود.
افزایش انحنای طبیعی ستون فقرات برای جبران بزرگ شدن رحم موجب درد کمر می شود.
تغییرات طبیعی موضعی از کشش، ضعف و جدایی عضلات شکم موجب درد کمر خواهند شد.
ستون فقرات باعث ایجاد سوزش مفصلی می شود که فشاری بر عضلات پشت ایجاد می کند. از سه ماهه دوم تا زمانی که کودک شما را به دنیا می آید، ممکن است درد و ناراحتی را تجربه کنید. نزدیک به ۷۵ درصد از زنان باردار، برخی از انواع دردهای پشتی را در دوران بارداری خود تجربه می کنند و این مسئله باعث شده است این علامت به یکی از شایع ترین شکایت های دوران بارداری تبدیل شود.

درد و ناراحتی کمر مربوط به بارداری با تغییرات فیزیکی که هنگام بارداری تجربه میکنید، مرتبط هستند. همانند درد رباط دور، کمردرد یکی دیگر از “دردهای رو به رشد” دوران بارداری است.
از آنجایی که رحم شما چندین برابر قبل از بارداری بزرگ میشود، این امر باعث می شود تا مرکز گرانش شما تغییر کند، که باعث میشود شما به عقب متمایل شوید تا از سکندری خوردن به جلو جلوگیری شود. هنگامی که شما به عقب تکیه میکنید، این مسئله فشار بر عضلات پشت را بیشتر میکند و باعث می شود آنها سخت تر از قبل کار کنند. علاوه بر این، همان طور که رحم شما بزرگتر می شود، باعث می شود عضلات شکمی از ستون فقرات برای کشش و تضعیف حمایت کنند. این مسئله می تواند در ناراحتی در ناحیه کمر که در سه ماهه دوم و سوم تجربه می کنید نقش داشته باشد.

هورمون های شما نیز در درد و ناراحتی در بارداری نقش دارند. افزایش هورمون های بارداری استرادیول (استروژن) و پروژسترون با افزایش درد مفاصل (درد کمر) مرتبط هستند.

ممکن است متوجه شوید که کمر درد شما در پایان روز بدتر می شود. متأسفانه، ناراحتی در ناحیه پشتی در طول بارداری بدتر خواهد شد. این مشکل یک علامت بارداری ساده است که شما به خاطر فرزند دار شدن باید آن را تحمل کنید

چطور از درد کمر رهایی یابیم؟

در طول بارداری، شما میتوانید با روش های زیر از درد کمر خود را تسکین دهید:

به وضعیت خود توجه کنید – به جای تکیه کردن به عقب، صاف بایستید و قفسه سینه خود را بالا نگه دارید. ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما وضعیت خوب میتواند به شما کمک کند احساس خوبی داشته باشید. اگر شغل شما مستلزم ایستادن برای مدت زمان طولانی است، یک پا را با کمک چهارپایه یا باکس، بالا نگه دارید. این کار باعث می شود که راحت تر بتوانید صاف بایستید. وقتی نشستید، باید یک صندلی با تکیه گاه پشتی خوب پیدا کنید. اگر به اینگونه صندلی ها دسترسی ندارید، یک بالش کوچک پشت کمرتان قرار دهید.

کفش های مناسب بپوشید – ممکن است افراد مشهور باردار را ببینید که با پاشنه های بلند روی فرش قرمز راه میروند، اما پاشنه های بلند برای شما مناسب نیستند. برای کاهش ناراحتی در ناحیه پشت، باید از کفش پاشنه کوتاه (نه صاف) با قوس خوب برای تکیه گاه استفاده کنید.

هنگام بلندکردن اشیاء کمک بخواهید – هنگامی که باردار هستید، بلند کردن اشیاء سنگین فکر خوبی نیست. این کار ممکن است شما را در معرض خطر بالاتری برای آسیب ناحیه پشتی قرار دهد، لازم به ذکر نیست که حتی فشار بیشتری بر روی کمر شما وارد میکند. اگر نیاز به بلند کردن یا برداشتن یک جسم سنگین دارید، از اینکه از یک نفر دیگر کمک بخواهید، واهمه نداشته باشید. هنگام برداشتن یک شی کوچک، باید سرپا بنشینید، پشت خود را صاف نگه دارید و با پاهای خود بلند شوید. به جلو خم نشوید و با ناحیه کمر بلند نشوید.

به پهلو بخوابید – همانطور که رحم شما رشد می کند، ممکن است متوجه شوید که خوابیدن به پشت ناراحت کننده است. حتی اگر این شیوه خوابیدن برای شما راحت است، باید از این کار خودداری کنید. خوابیدن به پشت، وزن رحم شما را بر روی عضلات پشت، ستون فقرات و رگ های خونی بزرگ قرار می دهد. این مسئله باعث افزایش احتمال ابتلا به کمر درد در دوران بارداری و همچنین اختلال در گردش خون می شود که می تواند جریان خون را به کودک شما کاهش دهد. بهترین حالت خوابیدن برای زنان باردار خوابیدن به پهلوی چپ است. همچنین میتوانید برای تکیه گاه بهتر، از بالش بارداری استفاده کنید.

کمپرس گرم یا سرد – اگر متوجه شدید که کمر دردتان شما را ناراحت می کند، میتوانید برای تسکین درد از پدهای حرارتی یا از بستنی های یخی در ناحیه دردناک استفاده کنید. ماساژ نیز میتواند به شما کمک کند که احساس خوبی داشته باشید. اگر همسر مشتاقی داشته باشید، از او بخواهید که پشت شما ماساژ دهد. نه تنها این ماساژ عاشقانه است، بلکه ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

درد کمر در دوران بارداری ناراحت کننده است، اما کاملا طبیعی است. با این حال، درد کمر یکی از علائم اصلی زایمان زودرس است، زایمانی که قبل از هفته سی و هفتم بارداری شروع شود، زایمان زودرس محسوب میشود. در صورت داشتن درد یا ناراحتی شدید در ناحیه پشتی که بیش از ۱۴ روز طول بکشد، باید با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید. در صورت داشتن درد کمری که با سوزش در هنگام ادرار، خونریزی واژینال یا لکه بینی یا تب همراه باشد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

چه زمانی مداخلات جزئی کافی نیستند؟

اگر متوجه شدید که درد شما در حین بارداری علی رغم تلاش های بسیار برای جلوگیری از آن، ادامه دارد، ممکن است لازم باشد که برای ارزیابی دقیق تر به پزشک خود مراجعه کنید. بسیاری از زنان در طی بارداری از سیاتیک رنج می برند، که می تواند نه تنها به درد پشت و درد کمر منجر شود، بلکه باعث بی حسی یا سوزش در پا نیز شود.

ممکن است به ارجاع به متخصص فیزیوتراپیست یا طب مفصلی نیاز داشته باشید. بسیاری از زنان مراقبت های معمولی طب مفصلی برای درمان رایج ترین انواع درد کمرها در دوران بارداری را بسیار مفید می دانند. یک متخصص حرفه ای می تواند به اصلاح بی نظمی های ساختاری یا موضعی و به بهبود وضع شما کمک کند. بسیاری از زنان طی یک یا دو جلسه نتیجه چشمگیری در تسکین درد خود تجریه کردند. برخی دیگر مراجعه منظم و یک بار در ماه را برای اینکه که درد کمر را در نطفه خفه کنند، مفید می دانند.

سایر درمان هایی که میتوانند برای از بین بردن درد کمر دوران بارداری مفید باشند، عبارتند از: طب سوزنی، استئوپاتی (استخوان درمانی) و فیزیوتراپی. اطمینان حاصل کنید که حتما درمانگری که انتخاب می کنید با کار با زنان باردار آشنا باشد. جایگزین عالی دیگر ماساژدرمانی است. یک متخصص مجرب و آموزش دیده می تواند به کاهش تنش عضلانی که می تواند در دردکمر در طول دوران بارداری نقش داشته باشد، کمک کند.

آخرین، اما قطعا مهمترین نکته، مهم است که تلاش کنید در طول بارداری مقدار معینی اضافه وزن داشته باشید. اکثر زنان باید ۱۱ تا ۱۵کیلو اضافه وزن تجربه کنند. افزایش وزن، بیش از حدِ توصیه شده می تواند در درد کمر در طول بارداری نقش داشته باشد. با داشتن یک رژیم غذایی سالم و مشارکت در ورزش منظم در دوران بارداری، بدون شک خطر ابتلا به درد زیاد کمر کاهش می یابد و در طول حاملگی احساس بهتری خواهید داشت!

اقداماتی برای تسکین دردکمر

روش هایی وجود دارند که می توانید برای کمک به کاهش درد در ناحیه پشت در دوران بارداری انجام دهید. از جمله این روشها، استفاده از کمربندها و بالش های بارداری هستند.

بالش بارداری تکیه گاهی فوق العاده برای کمر شما فراهم خواهد کرد. بالش های بارداری به شکم در حال رشد شما کمک میکنند و درد کمر دوران بارداری را کاهش میدهند.

کمربند بارداری می تواند با بالا بردن شکم شما بدون فشردن آن، مفید باشد، بنابراین از کمر درد در دوران بارداری جلوگیری میشود. آنها موقعیت مؤثرتری را ایجاد میکنند و ممکن است به طور کلی درد کمر را از بین ببرند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *